Στο πολίτευμα αυτό, που γεννήθηκε στη Αγγλία, βασίζεται στο
αξίωμα ότι το κράτος είναι μία θεϊκή /πνευματική οντότητα που δεν ταυτίζεται με
το σύνολο των πολιτών όπως ισχύει στην αρχαιοελληνική Δημοκρατία. Δηλαδή είναι,
Κράτος ≠ Πολίτες
Η θεϊκή οντότητα του Κράτους ονομάσθηκε από τον Άγγλο
φιλόσοφο Τόμας Χόμπς (1588- 1673) Λεβιάθαν. Συνεπώς στον Αγγλοσαξονικό
Κοινοβουλευτισμό ίσχυε: Κράτος = Λεβιάθαν
Το στάτους του Λεβιάθαν (ή του εκπρόσωπου του Λεβιάθαν),
διαχρονικά υπήρχε: στους Βασιλιάδες, στους Ευγενείς/ με κληρονομικό δικαίωμα
αντιπρόσωπους (Βουλή των Λόρδων) και στους εκλεγμένους από τους πολίτες
αντιπροσώπους (Βουλή των Κοινοτήτων ή Κάτω Βουλή).
Στην αρχή η πλειονότητα των εξουσιών /αρμοδιοτήτων την
ασκούσε ο Βασιλιάς, αργότερα η Βουλή των Λόρδων και τελευταία η Βουλή των
Κοινοτήτων. Στόχος αυτής της εξέλιξης είναι η προσέγγιση των αρχών της
Δημοκρατίας. Η προσέγγιση όμως αυτή είναι λογικά αντιφατική γιατί το πολίτευμα
στηρίζεται στο αξίωμα «Κράτος ≠ Πολιτών», αλλά θέλει να λειτουργεί σύμφωνα με το
αξίωμα, «Κράτος =Πολίτες».
Έχει άραγε το πολίτευμα λογική αντίφαση, ή η λογική του
είναι σαφής αλλά συνοδεύεται από τη γνωστή Αγγλική ευγένεια και διπλωματία;
Στα σημερινά πολιτεύματα Κοινοβουλευτισμού με γεύση
Δημοκρατίας, η εξουσία ασκείται από αντιπροσώπους που εκλέγονται από τους
πολίτες. Κάποιοι όμως «Αντιπρόσωποι» καθορίζονται με πάγιους θεσμικούς κανόνες
που αποφασίζουν οι άρχοντες/αντιπρόσωποι των πολιτών και όχι οι πολίτες.
Τέτοιοι «αντιπρόσωποι» των πολιτών είναι τα μέλη της βουλής των Λόρδων στην
Αγγλία και οι Βουλευτές Επικρατείας που ορίζονται με κανόνες των
αντιπροσώπων/αρχόντων.
Κορυφαίος σύγχρονος θεσμός … εξουσίας των πολιτών είναι
αυτός της εκλογής αντιπροσώπων με λίστα. Κατά τον θεσμό αυτό οι πολίτες
ψηφίζουν για να αποφασίσουν τον … αριθμό των αντιπροσώπων που κάθε κόμμα θα
έχει στη Βουλή . Τα ονόματα όμως των αντιπροσώπων δεν τα ορίζουν οι πολίτες
αλλά η εξουσία του κόμματος.
Από τα προηγούμενα στοιχεία σαφώς συνάγεται ότι υπάρχει
σημαντική διαφορά μεταξύ Κοινοβουλευτισμού και Δημοκρατίας. Στη Δημοκρατία οι
πολίτες ασκούν εξουσία, ενώ στον Κοινοβουλευτισμό η εξουσία ασκείται από τους
αντιπροσώπους· τους αιρετούς, αλλά και τους μη αιρετούς, τους αυθαίρετους [v]
αντιπροσώπους.
Η άποψη συνεπώς ότι ο Κοινοβουλευτισμός και η Δημοκρατία είναι
περίπου ίδια πολιτεύματα, είναι ασύμβατη και με τη λογική και με την ιστορική
αλήθεια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου